Kangur matematyczny

Dnia 22 kwietnia 2021 roku w naszej szkole odbył się Międzynarodowy Konkurs Matematyczny KANGUR. Celem konkursu jest propagowanie kultury matematycznej w jak najszerszych kręgach uczniów, zachęcenie młodych do wspólnej, intelektualnej, międzynarodowej zabawy.  Dzień konkursu, „Dzień Kangura” stał się już w szkołach wielu krajów prawdziwym świętem matematyki, nie ograniczającym się wyłącznie do samego konkursu. Jest też okazją do realizowania innych form popularyzacji matematyki.
Głównym organizatorem konkursu matematycznego „Kangur” w Polsce jest Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych w Toruniu, natomiast międzynarodowym inicjatorem konkursu jest paryskie stowarzyszenie „Kangourou Sans Frontières”. Polska edycja konkursu Kangur prowadzona jest pod patronatem Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i ma na celu popularyzację matematyki. W konkursie mogą brać udział uczniowie szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Konkurs ma charakter jednorazowego testu. Zadania oraz termin są ustalane przez stowarzyszenie „Kangourou Sans Frontières”. Na rozwiązanie testu przeznaczone jest 75 minut. Konkurs przeprowadzany jest w kilku kategoriach, z czego cztery dotyczą szkoły podstawowej:
„Żaczek”– klasy 2
„Maluch” – klasy 3 i 4
„Beniamin” – klasy 5 i 6
„Kadet”– klasy 7 i 8
Test konkursowy w kategorii „Maluch” zawiera 24 zadania o różnym stopniu trudności (8 zadań po 3 punkty, 8 zadań po 4 punkty i 8 zadań po 5 punktów). Uczeń uczestniczący w Konkursie w tej kategorii otrzymuje w chwili rozpoczęcia Konkursu 24 punkty; maksymalnie może więc uzyskać 120 punktów. Testy konkursowe pozostałych kategorii zawierają po 30 pytań o różnym stopniu trudności (10 zadań po 3 punkty, 10 zadań po 4 punkty i 10 zadań po 5 punktów). Uczeń uczestniczący w Konkursie w każdej z tych kategorii otrzymuje w chwili rozpoczęcia Konkursu 30 punktów, maksymalnie może więc uzyskać 150 punktów. Do każdego zadania dołączonych jest 5 odpowiedzi oznaczonych literami A, B, C, D, E, z których dokładnie jedna jest poprawna. Za brak odpowiedzi uczestnik Konkursu otrzymuje zero punktów, natomiast za odpowiedź błędną lub zaznaczenie więcej niż jednej odpowiedzi otrzymuje punkty ujemne w liczbie 25% przewidzianych za dane zadanie.
W naszej szkole w tym roku zgłosiło się 51 uczestników, prawie wszyscy przystąpili do Konkursu – 41 osób. Czworo z tych uczniów pisało zdalnie. Czas pracy zdalnej to 90 minut.
Wszyscy uczestnicy Konkursu otrzymali od Organizatora upominek – układankę przestrzenną w formie breloczka.
Uczniowie uczestniczący zdalnie znają już wyniki Konkursu. Jeden uczeń naszej szkoły, Franek Popławski, uczeń klasy 4a zdobył maksymalną liczbę punktów, czyli 120. Bardzo cieszymy się z wyniku Franka i życzymy dalszych sukcesów.
Z niecierpliwością czekamy również na wyniki pozostałych uczniów, które
z pewnością otrzymamy w maju.