Laboratorium wyobraźni

Dnia 30 listopada uczniowie klas 4a i 4d wybrali się do Poznańskiego Parku Naukowo – Technologicznego w Poznaniu. Wyjazd do Laboratorium Wyobraźni był długo wyczekiwany przez uczniów. Czwartoklasiści mieli okazję zapoznać się z platformą BIG Board. Interaktywna platforma pozwala sterować obiektem wirtualnym na ekranie. Jej konstrukcja nie różni się prawie niczym od przemysłowej wagi. Platforma BIG Board oblicza środek ciężkości osób, które stoją na jej powierzchni, dzięki czemu kierunek ruchu obiektu na ekranie zależy od miejsca, gdzie gracze się znajdują. Uczniowie zostali podzieleni na grupy. Drużynowo musieli podjąć wspólną decyzję, ponieważ ruch każdej osoby miał wpływ na rozgrywkę. Przekonali się, że ciężko osiągnąć sukces bez współpracy.

Czwartoklasiści odwiedzili również zimowe laboratorium, specjalnie wyposażone,
w którym prowadzone są tematyczne zajęcia laboratoryjne z dziedziny fizyki, chemii, biologii, robotyki i innych. Zajęcia prowadził pan, który wykonał wspólnie z uczniami kilka eksperymentów. Uczniowie mieli okazję doświadczyć tego, że z zamrożonej marchwi wyciśniemy więcej wody. Dowiedzieli się również, że warzywa i owoce po wyjęciu
z zamrażarki są bardziej słodkie. Czwartoklasiści przećwiczyli, jak tlen łączy się z wodorem
w cząsteczce wody. Uczniowie mogli zaobserwować, co dzieje się z cieczą po jej zabarwieniu barwnikiem, jaka jest różnica, gdy zabarwimy ciecz ciepłą, a jaka zimną. Te i inne doświadczenia bardzo zainteresowały dzieci.

Na koniec czwartoklasiści wybrali się w niezwykłą przygodę do naukowego świata złudzeń, który  zaskakuje, inspiruje i pozwala spojrzeć pod innym kątem na rzeczywistość. Kolejnym celem była interaktywna ekspozycja czasowa zatytułowana „Kątem oka”. Czwartoklasiści mogli sobie odpowiedzieć na wiele pytań: czy świat jest iluzją, czy nauka jest iluzją, gdzie jest nieskończoność? Podczas naukowej podróży uczniowie dowiedzieli się czy powiedzenie „studnia bez dna” ma wytłumaczenie naukowe oraz czy świat widzimy takim, jaki jest naprawdę. Ekspozycja pozwoliła dzieciom zrozumieć wiele zagadnień z optyki
i w przystępny sposób wytłumaczyć fizyczne i neurologiczne  zagadnienia.

Czas spędzony w Laboratorium Wyobraźni upłynął czwartoklasistom bardzo szybko. Uczniowie z zaciekawieniem słuchali prowadzących i co niektórzy zdeklarowali chęć powrotu do tego miejsca. Naszych kolegów zachęcamy do odwiedzenia Poznańskiego Parku Naukowo – Technologicznego, ponieważ każdy znajdzie w tym miejscu coś, co go zainteresuje. Zajęcia prowadzone były pod okiem fachowców, których opowieści uczyniły naukę bardziej fascynującą.