Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom/uczniom.
W przypadku stwierdzenia, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, dyrektor ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustalenie dla ucznia form udzielania tej pomocy, także okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane, jest zadaniem Zespołu nauczycieli i specjalistów bezpośrednio pracujących z tym uczniem. Ważne aby pomoc pedagogiczno – psychologiczna była udzielana niezwłocznie po zauważeniu deficytów u ucznia gdyż tylko wtedy będzie ona efektywna i skuteczna.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze – dla uczniów w szkole podstawowej i ponadpodstawowej mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia – dla dzieci/uczniów, którzy mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. wymaga opinii publicznej poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie.
Porady i konsultacje dla uczniów, rodziców i nauczycieli
Warsztaty – dla uczniów prowadzone przez wychowawców klas, wspomaganych przez specjalistów szkolnych
Szkolenia – rodziców i nauczycieli
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – dla dzieci, uczniów i podopiecznych z zaburzeniami odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się na każdym etapie edukacji. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5.
- Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym – dla dzieci, uczniów i podopiecznych z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu, szkole lub placówce oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola, szkoły lub placówki. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
- Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne – rodzaj zajęć specjalistycznych dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10, chyba że zwiększenie liczby uczestników jest uzasadnione potrzebami uczniów.
- Zajęcia rewalidacyjne przysługujące uczniom z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, mające na celu usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych. Prowadzone indywidualnie, 2 razy w tygodniu (1 godzina zegarowa).
Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści
O harmonogramie zajęć informują prowadzący zajęcia, terminy są dostosowane do godzin pracy specjalistów.
Godzina zajęć realizowanych w tych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej trwają 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami ucznia
Poradnia psychologiczno – pedagogiczna nr 3 w Zespole poradni psychologiczno – pedagogicznych nr 1
Wydane przez poradnie opinie należy składać w sekretariacie szkoły.
Godziny pracy zespołu psychologiczno – pedagogicznego:
Joanna Jasińska (psycholog) | Joanna Radna (pedagog) | Małgorzata Natela-Nowicka (pedagog) | Ewa Odrzywolska (pedagog) | |
poniedziałek | 8:30-16:00 | – | 11:30-16:30 | 8:00-16:00 |
wtorek | 8:30-16:00 | 11:00-13:30 | – | 8:00-15:00 |
środa | 9:30-16.30 | 7:30-13:30 | 8:00-12:00 | 12:30-15:30 |
czwartek | 9:30-15:30 | 8:00-13:30 | 8:00-12:00 | 8:00-13:00 |
piątek | 9:15-14:15 | 7:30-13:30 | 8:00-12:00 | – |